Overgang til børnehave og skole

Overgange har stor betydning for børn. Det er vigtigt, at børnene bliver godt forberedt, så de oplever overgangene som gildende og trygge overgange. Derfor har vi faste rammer for, hvordan vi planlægger overgangen til både børnehave og skole.

Overgang til børnehave

Vi begynder at forberede overgangen til børnehaven cirka en måned før, jeres barn skal starte. Vi går stille og roligt frem. Først tager vi - en voksen fra vuggestuen sammen med jeres barn - på besøg på den nye stue, mens den er tom, så jeres barn kan få et indtryk af stuen og måske også se, hvilket legetøj der er.

Næste gang vi tager på besøg, kommer vi, mens der er børn og voksne på stuen og deltager måske i en aktivitet. Langsomt udvider vi besøgene, så vi også spiser med. Når jeres barn er klar, er det alene på sin nye stue og leger med de nye kammerater og deltager i aktiviteter. Senere kommer børnehaven og henter jeres barn, så det kan lege og spise på den nye stue - og måske også sove der. Når jeres barn skal starte i børnehaven, flytter vi garderoben.

Overgang til skole

Det er en stor ting for børn at starte i skole, og derfor forbereder vi dem i god tid. I løbet af efteråret, inden de skal starte i skole, laver vi storebørnsgrupper, som mødes jævnligt og beskæftiger sig med forskellige ting, som har med skolelivet at gøre.

Vi ser på, hvad storebørnsgruppen har brug for, men det, vi typisk arbejder med, er konflikthåndtering og stimulering af deres nysgerrighed. Hver børnegruppe er forskellig, og derfor gør vi meget ud af at være opmærksomme på, hvad der optager den enkelte børnegruppe og følge det. Det kan være, at børnene gerne vil vide, hvad en madpakke er, eller hvad man skal lave i dansk og matematik. Så er det det, vi dykker ned i.

Vi bruger også ekstra meget til på Kalvebod Fælled med storebørnsgruppen, for naturen er et oplagt rum til at stimulere nysgerrighed og undersøge verden omkring os.