Mad og måltider

Måltiderne

I Svinget handler det ikke bare om at blive mæt, når vi spiser, for vi betragter måltiderne som både en social oplevelse og en sanseoplevelse.

Når vi spiser sammen, er det en oplagt lejlighed til at øve i sig i både selv at snakke, men også at lytte til andre. Vi taler om den mad, vi spiser, om, hvad vi har lavet om formiddagen, eller hvad der nu lige melder sig.

Det er også en god mulighed for at lære noget om den mad, der bliver serveret: Hvordan føles den? Hvordan lugter den? Og hvad sker der, når man triller med en ært? I måltidssituationen går vi også på opdagelse, og vi bruger sanserne til at undersøge den mad, vi spiser.

Vores holdning er også, at børnene selv bestemmer, hvad de vil spise. Hvis Knud ikke vil spise spegepølse, så skal han ikke de, men heldigvis er der mange andre ting at vælge imellem. Og hvis Minna ikke er til bønnemos, får hun lov til at lade være med at spise det. Vi synes, det er vigtigt at respektere børnenes nej og ikke overskride deres grænser.

Frokostordning

I Svinget får vi vores frokost som catering fra Foodsource. Maden fra Foodsource er økologisk og følger alle retningslinjer om ernæring. Ordningen tilbyder mad til børn, der spiser halal eller er vegetarer.

Hvis jeres barn har allergier over for bestemte fødevarer, skal I henvende jer til vores pædagogiske leder, der vil undersøge, om Foodsource kan levere en frokost, der tager hensyn til allergierne, eller om jeres barn skal fritages for madordningen, og I selv skal tage mad med.

Det er desværre ikke muligt for os at tilgodese eventuelle andre kosthensyn, så hvis man er for eksempel veganer, skal man fritages fra vores madordning og selv tage mad med. Det gør man ved at henvendes sig til den pædagogiske leder.

Vi køber selv morgen-, formiddags- og eftermiddagsmad, og her tager vi  ligesom ved frokosten hensyn til halal og vegetar.